Seorang Jurugambar Sanggup Melempar Kameranya Demi Menolong Anak Kecil Semasa Berlaku Letupan, Dan Dia Terus Menangis dan Meraung Setelah Sedar Yang Sebenarnya Anak Kecil Tu Adalah..

Naluri seorang jurugambar kawasan perang adalah mengambil gambar, walau apa-apa pun terjadi kejadian yang ada di depannya. Namun, apabila ada letupan besar yang mengenai bas yang mengandungi beratus-ratus pelarian, jurugambar ini melakukan perkara yang berbeza.

Melihat banyak korban letupan, bukan naluri fotografi-nya yang bergerak, melainkan naluri kemanusiaannya…

“Suasana pada masa itu sangat menyeramkan, terutama ketika mendengar ratapan anak-anak yang mati di depanmu,”  Abd Alkader habak, menceritakan pengalamannya.

“Jadi, aku dan rakanku menyingkirkan kamera kami dan mula menyelamatkan orang-orang yang terluka.”

Letupan hebat tersebut dilaporkan telah mengorbankan 126 orang.Walaupun sang jurugambar tidak tahu apakah budak laki-laki yang didukungnya itu selamat atau tidak, ia hanya berusaha berlari membawa anak itu ke ambulan. Habak berkata bahawa kanak-kanak itu masih bergerak dan bernafas. Jurugambar lain menangkap momen keberanian habak ini pada kameranya.

Jurugambar itu kemudian mengambil gambar habak yang terduduk di tanah, menangis di samping tubuh mangsa meninggal dunia lain

Setelah membawa anak tersebut ke ambulans, habak kembali berlari muntuk menyelamatkan mangsa lain. Sayang, kerana keletihan, ia akhirnya jatuh terduduk sambil menangis di dekat jasad korban.

“Aku terbawa suasana, apa yang aku dan rakanku lihat di lokasi sangat tidak boleh diungkapkan dengan kata-kata, sungguh menyeramkan.”

Lagi Gambar

..

..

..

..

..

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*